MİM600 – SEMİNER (3-0) 7.5 AKTS |
Dersin amacı ve kapsamı; ders ve tez konuları ile ilgili güncel ve eğitim öğretim sürecine katkı sağlayacak bir çalışmayı, bilimsel araştırma yöntemlerine uygun olacak şekilde hazırlayarak, topluluk önünde anlatabilme, tartışabilme ve iletişim yeteneğini geliştirmektir. |
MİM698 –ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ve ETİK (3+0) 7.5 AKTS |
Dersin amacı; lisansüstü öğrencisinin eğitim sürecindeki ders, seminer ve tez çalışmalarının yanısıra mesleki ve akademik hayata yönelik bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinin kazandırılmasıdır. Bu dersin içeriğini bilimsel araştırma yaklaşımları ve teknikleri, araştırma tür ve aşamaları oluşturmaktadır. Bu çerçevede tez çalışmalarında kullanılan yöntem ve yazım kurallarının (kaynak kullanımı, dipnot, kaynakça yazım kuralları, metin yazma yöntemleri/teknikleri, önerme, hipotez, analiz, sonuç ilişkisi) tanımlanması ve örnekler üzerinden irdeleyen çalışmalar yapılır. Yapılan çalışmaların, öğrencinin tez çalışmasını hazırlanma sürecine yardımcı olacak yöntemleri öğretmeyi ve teknik donanımı sağlamayı hedeflemektedir. |
MİMARİ TASARIM |
|
MİM602 – TASARIM KURAM VE YÖNTEMLERİ (3+0) 7.5 AKTS |
Bu dersin amacı tasarım ürününü oluştururken kullanılan tasarım kuram ve yöntemlerini incelemek, tasarım sürecini irdelemek, biçimlendirme ile ilgili yaklaşımları aktarmak ve karşılıklı bir tartışma ortamı yaratarak öğrencilerin konuya katılımını sağlamaktır. Dersin içeriğini; Mimarlık Alanı bileşenleri, Tasarım ve tasarlama, Tasarım, tasarımcı düşünce ve problem çözme, Tümdengelim, tümevarım, hipotetik dedüksiyon, Tasarımcı düşünme yöntemleri, öğrenme, biliş stilleri, Bilgi – Bellek, Bilgi, bellek, bilgi türleri, Mimari tasarım bilgisi, tasarım bilgisi grupları, Tasarım problemine bağlı bilgi tipleri, Tasarım bilgisi yapısı, tasarım bilgisi araştırmalar, Biçimlendirme ve biçimlendirme yaklaşımları, Biçim, biçimin düşünülmesi ve oluşturulması, Biçimlendirme yaklaşımları, Bina tasarım süreci strüktürleri, Tasarım çıktısına bağlı tasarım ilkeleri, Mimari benzeşim modelleri, Topolojik düzenler ve düzenleme kurallar oluşturmaktadır. |
|
MİM603 – TURİZM ALANLARI PLANLAMASI (3+0) 7.5 AKTS |
Turizm olgusunu bir bilimsel bütün, holistik model olarak inceleyerek, ülkenin turizm politikası doğrultusunda makro ve mikro ölçekte turizm planlamasını etkileyen faktörleri belirlemek ve mimarlara, sürdürülebilir turizm bağlamında, doğal, tarihi ve kültürel çevre ile ilişkileri göz önüne alan tasarımlara ulaşmaları konusunda yardımcı olmak. |
|
MİM604 – YAŞLI VE ENGELLİLER İÇİN TASARIM (3+0) 7.5 AKTS |
Engelli, yaşlı, çocuk da dâhil olmak üzere her kullanıcıya ilişkin sorunların tartışılması ve açık/kapalı mekân düzenlemelerinde kullanıcı gereksinmelerine uygun tasarım ilkelerinin irdelenmesi. Türkiye’nin kentleşme ve endüstrileşmedeki gelişmelerine paralel olarak ortaya çıkan kentlerdeki özürlü ve yaşlılara ilişkin sorunlar / Bu grupların yaşantısını engellemeyecek mimari çevrenin tasarlanması / Çeşitli fonksiyonlu binalar, açık mekanlar, ulaşım ve sirkülasyon alanları / Çeşitli kullanıcı özellikleri / Sosyal ve ekonomik planlama sorunları. |
|
MİM605 – MİMARİDE EKOLOJİK ÇÖZÜMLER (3+0) 7.5 AKTS |
Kaynakların bilinçli kullanımını esas alan ekolojik tasarım ve ekolojik tasarım kriterlerinin incelenmesi. Çağdaş bir tasarım yaklaşımı olan ekolojik tasarım süreçlerinin ve disiplinler arası tasarım aşamalarının tanıtılması. Çevre ve ekoloji konulu kapsamlı araştırma yapma becerisi, Araştırma ve uygulama yoluyla mimarlıkta ekoloji kavramının eğitim içinde değerlendirilmesi, Tasarım sürecinde ekoloji kriterlerini kullanabilmek ve ekolojik eleştirel bakış açısı ile mevcut binaları değerlendirebilme, İstatistiksel ve ekolojik veri analizi |
|
MİM606 – TARİHİ ÇEVREDE TASARIM (3+0) 7.5 AKTS |
Dersin amacı, günümüz kent anlayışı içinde tarihi çevreler, günümüzdeki durumları ve sorunlarının nedenlerinin araştırılması, Tarihi çevreler içerisinde yapılacak yeni tasarımlar için yaklaşım yöntemlerinin irdelenmesi, Tarihi kent mekânlarının nasıl yeniden okunabilir ve yaşanır hale getirilebileceği, bu yaklaşımın nasıl en nitelikli çözümlere ulaştırabileceği sorularının birer tasarım girdisi olarak ele alınabilmesidir. Ders içeriğini Çevre, kültür, tarihi çevre kavramları, Analiz ve yaklaşım yöntemleri, tarihi çevrede tasarım ölçütleri, tarihi çevre- tasarım ilişkisinde potansiyeller ve olası tehditler oluşturmaktadır. |
|
|
MİM607 – BİNA – İÇ MEKAN DONATIMI İLİŞKİSİ (3+0) 7.5 AKTS |
Bu ders kapsamında mekân tasarlama sürecinde algı ve kimlik değerlerinin tanımlanması ele alınmaktadır. Algı, algılama, mekânsal algılama, kimlik, kimlik oluşumu, mekân kimliği ve görsel kimlik, mekân kimliğini anlatan imgeler, renk, doku, biçim gibi öğelerin mekân tasarıma etkileri dersin kapsamını oluşturmaktadır. |
|
MİM608- KENT, MİMARLIK VE ÜTOPYA (3+0) 7.5 AKTS |
Bu dersin amacı ütopya kavramı, tarih boyunca tanımlanmış ütopyalar ve bunların kent-mimari üzerine etkilerinin tarihsel süreç içerisinde tanımlanmasıdır. Bu kapsamda ütopya kavramı, tanımı, tarihsel yaklaşım; ortaçağ ve Rönesans dönemi mimari-kentsel ütopyalar, endüstri devrimi ve 19.yy ütopyaları, modern mimarlık ve 20.yy ütopyalar, ekotopya, distopya, heterotopya ve benzeri ütopyaların günümüz kent yapısı ve mimarisine etkileri bu ders kapsamında ele alınacak konu başlıklarıdır |
|
MİM609- DOĞAL VE YAPAY ÇEVRE MİMARİ TASARIM İLKELERİ (3+0) 7.5 AKTS |
Mimari tasarımda doğal ve yapay çevrenin etkisinin irdelenmesi. Mimaride doğal ve yapay çevre faktörünün teorik olarak vurgulanması. Bu amaç doğrultusunda ölü kentler olarak tanımlanan artık yaşamın olmadığı antik kentlerde doğal verilerin tasarıma etkisinin incelenmesi. |
|
MİM610- BİNALARDA FONKSİYON DÖNÜŞÜMÜ(3+0) 7.5 AKTS |
Mevcut mekânların yeni koşullara uyumunun sağlanmasında çok çeşitli sebepler bulunmaktadır. Değişen dünya gereksinimlere bir yanıt olarak bina eklerinin tasarımı ve eski binaların günümüz ihtiyaçlarına göre yeniden işlevlendirilmesi veya yeni ekler gelmesi her zaman özel bir tasarım problemi olmuştur. Bu dersin amacı, eski binaların yeniden değerlendirilmesinde ve yeni eklerin getirilmesinde dikkat edilmesi gereken genel ölçüler ve uygulamaları ele almaktır. |
|
|
MİM611- MİMARLIKTA MEKAN ALGISI (3+0) 7.5 AKTS |
Dersin amacı, insanın anropometrik boyutlarını inceleyerek fiziki mekân ve psikolojik mekan kavramlarını irdelemek, farklı bakış açıları ile boyut algı ve mekan ilişkilerini değişik yaklaşımlarla irdelemek, ayrıca insan ve çevre ilişkisi, insan ve algı, insanın fiziki ve biyolojik özellikleri, insanın boyutları, fiziki ve psikolojik boyutları, antropometrik boyutları, canlılarda ölçü ve ölçek kavramı, mekan çeşitleri, mekânsal boyutlar mekan ve algı konuları anlatılmakta, algısal boyut mekan özellikleri üzerinde öğrencilerin tasarım, kuram, eleştiri konularında farklı yaklaşım yeteneklerinin gelişmesinin sağlanması, ayrıca kurgu açısından farklı mekan tasarımlarını sorgulayan araştırma ve ödevlerle teorik bilgileri desteklemek amaçlamaktadır. |
|
MİM612 – KÜLTÜR VE MEKAN İLİŞKİSİ (3+0) 7.5 AKTS |
|
Kültürün tanımları; kültürün mekan oluşumuna etkileri; insan – mekan etkileşimi; kişisel mekan; mekanların kişiselleştirilmesi; savunulabilir mekan; kimlik; aidiyet; mahremiyet kavramlarının mekan üzerine etkilerinin incelenmesi. |
|
MİM613 – KAMUSAL YAPILARIN MEKAN TASARIMI (3+0) 7.5 AKTS |
|
Kamusal yapılar; kaymakamlık, valilik, belediye sarayları, okullar, sağlık yapıları, üniversite birimleri, kütüphaneler, müzeler vb. somut bir konu seçilerek iç mekan tasarımı yaptırılır. |
Kamusal yapı tanımı, çevre ilişkileri, tesisat sistemleri, iç donatım ögeleri, ışıklandırma, akustik, ışık, renk, işlev ve iletişim konularında kriterler belirlenerek öğrencilere yeni yorum ve tasarım uygulamaları yaptırılır. |
|
MİM614 – EKOLOJİK YAPI TASARIMI VE YEŞİL BİNALAR (3+0) 7.5 AKTS |
Ders, sürdürülebilir mimari yaklaşımlar temelinde, ekolojik sorunlar ve çözümleri, sürdürülebilir kalkınma, boyutları, ilkeleri ile yapılarda enerji tasarrufu, enerji tüketimi, ekoloji, insan ilişkisi ve çevreyle etkileşimini incelenmesi ve çevresel verilerin önemi, sürdürülebilirlik kavramı, sürdürülebilir mimarlık, sürdürülebilir bina değerlendirme yöntemleri, sürdürülebilir yapı malzemeleri, yapım sistemleri ve yapı yaşam döngüsü değerlendirmeleri, Dünyada ve ülkemizdeki yapıların karşılaştırılarak, ülkemizdeki yapıların enerji tüketimi ve karbondioksit salınımlarının değerlendirmesi konularını içerir. |
|
|
YAPI VE YAPIM TEKNOLOJİLERİ |
|
MİM631 – ÜRÜN SEÇİM YÖNTEMLERİ 2 (3+0) 7.5 AKTS |
Bir ürün seçim yöntemini bir yapıda uygulayarak bu konuda beceri kazandırmaktadır. Yapı ürünlerinin tanım ve sınıflamaları, yapı ürünlerinde ilişkiler, özellikler, yapı ürünlerinin elde edilmesi, ürün bilgilerinin bilişimi, ürün seçiminin tasarım sürecindeki yeri, düzeyi ve temel adımları, çevresel etmenler ve gereksinmeler, yapı öğe ve bileşenlerinin işlev ve nitelikleri, zorunluluklar, ölçütler, değer ölçütleri, seçenek oluşturma, değerlendirme ve karar, karar denetimi (geri besleme). |
|
MİM632 – ASMA GERME TAŞIYICI SİSTEMLER (3+0) 7.5 AKTS |
Amaç, asma germe sistemlerin geometri ve mekanizmasının anlaşılması ve uygulamaya yönelik tasarım ölçütlerinin verilmesidir. Dersin içeriğini; Asma germe sistemler, Paralel ve radyal kablolu sistemler, Tensegrity sistemler, Kablo ağı sistemler, Çok katlı asma sistemler, Membran (Çadır ve şişme) sistemlerin geometrisi ve tasarımı konuları oluşturmaktadır |
|
MİM633 – MÜZE VE ESKİ YAPI AYDINLATMASI (3+0) 7.5 AKTS |
Müzelerde sergilenen nesnelerin aydınlatılması ve korunmasına yönelik bilgiler ile müze sergileme mekânı ve tarihi yapı dış aydınlatma ilkelerini vermek. Aydınlatma ve koruma; özeklerin mor-üstü ve kızılaltı ışınımlara duyarlılığı; ışınımların zararlı etkilerinin durdurulması; vitrin çeşitleri ve aydınlatması; müzelerde aydınlığın niceliği ve niteliği; tarihi yapıların dış aydınlatması; müze ve eski yapılarda güvenlik aydınlatması. |
|
MİM634 – AKUSTİK TASARIM (3+0) 7.5 AKTS |
Dinleyicili ve dinleyicisiz stüdyolarının tasarımında gerekli olan hacim akustiği ve gürültü denetimi konularında bilgi vermek, bu konularda önem taşıyan ve ilgili parametreler açısından sağlanması gereken koşulları açıklamak, akustik açıdan uygun stüdyo tasarımı oluşturabilme becerisini kazandırmak. |
|
MİM635 – ENERJİ ETKİN TASARIM (3+0) 7.5 AKTS |
Öğrenciye yapılarda enerji optimizasyonunu sağlamaya yönelik bilgi aktarmak. Yapılarda enerji gereksinimi / İklimsel veriler – yapı ilişkisi/ Yapı kabuğu – enerji kullanımı ilişkisi (ısıtma, soğutma, aydınlatma) / Pencerelerin enerji kullanımında rolü / Yapı kabuğu kesit özelliklerinin ısıtma – soğutma enerjisi yönünden değerlendirilmesi / Güneş enerjisinin mimari tasarıma etkisi / Enerji artırımında tasarım ölçütleri/ Yapay aydınlatmada enerji artırımı / Enerji kullanımı – çevre kirliliği ilişkisi |
|
MİM636 – YAPI SEKTÖRÜNDE İŞ HUKUKU VE İŞ GÜVENLİĞİ (3+0) 7.5 AKTS |
Yapı üretim sistemi ve bileşenlerinin tanımı, hukuk sistemi ve bileşenlerinin tanımlanması, mimarlık süreci ve hukuk sistemi kesişimindeki hukuksal düzenlemeler, yapı üretiminde sorumluluk ve yükümlülükler, mimarlık sürecinde etkinliği olan kişilerin sorumluluk ve yükümlülükleri, mühendislik etiği, yapı üretimini düzenleyen hukuk mevzuatı. |
|
|
MİM637 – PROJE SÖZLEŞME YÖNETİMİ (3+0) 7.5 AKTS |
Öğrencileri bir inşaat sözleşmesinin yönetilebilmesi, inşaat sözleşmelerinin yapısı, problem alanları, standart sözleşmeler hakkında gerekli bilgi ve becerilerle donatmak. Proje yönetimi kurgusunu öğrenen mühendislere proje yönetiminde sözleşme yönetimi kavramlarını öğreterek meslek hayatlarında karşılaşacakları sözleşme hazırlanması ve yönetiminde ayrıca anlaşmazlıklarında doğru yönetimleri gösterilmesini bu sayede gerek proje bazında gerekse ülkesel bazda oluşabilecek zaman ve maliyet kayıplarını minimize edilebilmesi söz konusu olacaktır. |
|
MİM638 – UYGULAMADA TASARIM SORUNLARININ YÖNETİMİ (3+0) 7.5 AKTS |
Dersin amacı Tasarım Yönetimi ile ilgili temel kavramları vermek, proje boyunca kaynakların efektif kullanımı için proje yönetiminde Tasarım Yönetiminin rolünü vermektir. Tasarım yönetimi kurgusunu öğrenen mühendislere proje yönetiminde Tasarım yönetimi kavramlarını öğreterek meslek hayatlarında yapacakları projelerde tasarım sorunlarını çözebilme yeteneği kazandırmak, tasarım yönetiminde doğru yönetimleri gösterilmesini bu sayede proje bazında oluşabilecek zaman ve maliyet kayıplarını minimize edilebilmesi söz konusu olacaktır. |
|
MİM639–YÜKSEK BİNALARIN GELİŞİMİ VE TASARIM İLKELERİ (3+0) 7.5 AKTS |
Yüksek yapılar için uygun olan yapısal sistemlerin seçimi ve tasarım felsefesinin tanıtılması, yapısal modelleme ve analiz, yapı ve temel tasarımı, yangın güvenliği mühendisliği, yüksek yapı projelerinde inşaat planlaması ve işletmesi |
|
MİM640 – MODÜLER SİSTEMLER (3+0)7.5 AKTS |
Modüler yapı nedir; Modüler yapı elemanları ve sistemleri; tarihi gelişimi, mimari gelişimi, sanayinin ve teknolojinin etkisi anlatılarak; öğrenciye standartlaşma ve modüler koordinasyon bakış açısı verilecektir. Prefabrike beton yapı elemanları, prefabrike sistemler, elemanlarının birleşimi değerlendirilecektir. Modüler ve prefabrike yapı tasarımı; elemanlarının tasarımı, imalatı, ulaşımı ve uygulamasının tasarım olarak sunulması beklenmektedir. |
|
MİM641–DEPREME DAYANIKLI YAPIM SİSTEMLERİ (3+0)7.5 AKTS |
|
Depremin oluşumu, spektrum kavramı, çok serbestlik dereceli sistem, deprem davranışında mod birleştirme yöntemi, depreme dayanıklı yapı tasarımı, depreme yönetmeliklerinin ana felsefesi ve esasları, yönetmeliklerde deprem kuvvetleri ve boyutlandırma ölçütleri, deprem davranışının belirlenmesinde spektra çözümleme ve basitleştirmiş yaklaşımlar, deprem etkisindeki betonarme yapı elemanlarının davranışı, plastik mafsal kavramı, boyutlandırmada kapasite ilkesi, depreme dayanıklı yapı tasarımı, depreme karşı güvenlik, sınır durumlar, yapıların genel davranışı, yapısal düzensizlikler, tasarım spektrumu, elastik deprem yükünün belirlenmesi, deprem yükü etkisi, ivme spektrumu, taşıyıcı sistemin sünekliği, eşdeğer hesap yükü yöntemi, mod birleştirme yöntemleri, yapı sistemleri, betonarme yapılar için kurallar, kat yerdeğiştirmeleri, temel ayırıcı sistemlerin tasarımı, istinat duvarları. |
|
MİM642–KERPİÇ MALZEME VE UYGULAMA TEKNİKLERİ (3+0)7.5 AKTS |
|
Kerpiç malzemeler, özellikleri, mimaride kullanım alanları, malzemelerin fiziksel, mekanik, kimyasal ve mikroyapı özellikleri, standartları, sorunlarının araştırılması, sağlıklı yapıların oluşturulması ve çözümleri, sürdürülebilir yapı malzemeleri, Anadoluda ve bölgemizdeki kerpiç malzeme ve uygulama tekniklerinin incelenmesi ve mimaride kullanımının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
|
MİM643 – BETONARME BİNALARDA KOROZYON (3+0)7.5 AKTS |
Giriş Korozyonun tanımı ve önemi, Korozyon mekanizmaları, Betonarme Sistemin Yapısı Betonarme çeliğinin özellikleri, Beton malzemesinin özellikleri, Betonun fiziksel ve kimyasal yapısı, Betonun boşluk yapısı ve geçirimliliği, Betonarmede Korozyon Gelişimi Donatıda korozyon mekanizmaları, Donatı korozyonunu etkileyen faktörler, Malzeme karakteristikleri Çevre koşulları, Deniz ortamında betonarme yapı sistemi, Korozyon Gelişimini Ölçme Yöntemleri Tahribatlı ve Tahribatsız yöntemler, Elektrokimyasal ölçüm yöntemleri, Korozyona Karşı Alınacak Önlemler Metalik malzemeler için önlemler, Betonarme yapı sisteminde alınacak önlemler. |
|
|
MİM644 – ÇELİK YAPILAR (3+0)7.5 AKTS |
Bu ders kapsamında basit bir çelik iskelet sistemin uygulamaya yönelik tasarım kriterlerinin verilmesi ve çelik yapı tasarımı yapılması hedeflenmektedir. Dersin konusunu Çelik malzemesi, üretim biçimleri ve özellikleri, çelik yapının üstün ve zayıf yönleri, çelik çubuk en kesitleri, Çelik birleşim elemanları, Kolonlar; ekleri ve kolon ayakları, Dolu gövdeli, boşluklu gövdeli ve kafes gövdeli kirişler ve mesnetleri, Çelik çerçeve oluşturma esasları, stabilite bağlantılarının düzenlenmesi, Çelik yapıda kullanılan çatı ve döşemeler, Cephe sistemi, Çelik proje tasarımı konuları oluşturmaktadır. |
|
MİM645 – GENİŞ AÇIKLIKLI YAPI TASARIMI (3+0)7.5 AKTS |
Amaç, büyük açıklık geçebilen çeşitli örneklerin modellenmesi ile tasarım sorunları bilincini geliştirmektir. Ders içeriğinde büyük açıklıklı sistem gerektiren yapılar, çerçeve sistemle geçilebilen açıklıklar, plaklar, katlanmış plak ve düzlem uzay kafes sistemler, eğri yüzeyler, betonarme kabuklar ve çelik eğri yüzeyler, kablo sistemler, kablo ağı sistemler, kablo askılı sistemler, çadır sistemler, şişme sistemler ve karma sistemlerin tasarım kriterleri, uygulama örnekleri ele alınmaktadır. |
|
MİM646 – MİMARLIKTA ANALİZ YÖNTEMLERİ (3+0)7.5 AKTS |
Adım 1: Mimarlık Problem ve Hedefler tanımlamak. Adım 2: Problem analizi. Sorunun türü için veri toplama ve analiz faaliyetleri çalışmaları. Genellikle bu aşamada kullanılan faaliyetler şunlardır: Operasyonun temel işlevi belirlenmesi. Arka plan bilgileri toplamak Var olan süreci gözlemlemek veya sorunu yeni bir çalışma tasarımı ile benzer süreçleri gözlemlemek. Var olan operasyonlar hakkında veri toplamak ve kendisini destekleyen bir formatta ayrıntıları belgelemek. Sürecin deneylerini yapmak İşlemsel bir matematiksel model geliştirmek ya da var olan bir matematik modeli kullanmak İşlemin bir bilgisayar simülasyonu gerçekleştirmek Grafik teknikleri kullanmak 3. Adım: Alternatifler formüler. Diğerlerine göre daha etkin ve etkili olan bazı bunun bir görevi yerine ya da bir işlemi gerçekleştirmek için yollar aramak. |
|
|
MİM647 – PROJE YÖNETİMİNDE İNOVASYON, TEKNOLOJİ VE GÜNCEL KONULAR |
Yönetimin temel ilkeleri olan planlama, örgütlenme, eşgüdüm, yöneltme ve denetim ile ilgili temel ilkeler hakkında bilgi vermek. Proje yönetimi bilgi alanlarını oluşturan “Entegrasyon Yönetimi, Proje Kapsam Yönetimi, Proje Zaman Yönetimi, Proje Maliyet Yönetimi, Proje Kalite Yönetimi, Proje İnsan Kaynakları Yönetimi, Proje İletişim Yönetimi, Proje Risk Yönetimi, Proje Tedarik Yönetimi” konuları hakkında fikir sahibi olunmasını sağlamak. Son 10 yılda gerek akademik ortamlarda gerekse sektörel araştırmalarda proje ve yapım yönetiminde popüler ve güncel olarak ele alınan Değer Mühendisliği, Proje Teslim Sistemleri (Geleneksel Proje Teslim Sistemi, İnşaat Yönetimi Sistemi, Tasarım-Yapım Proje Teslim Sistemi, Bütünleşik Proje Teslim Sistemi), Kurumsal Altyapı, Toplam Kalite Yönetimi, Paydaş Yönetimi, BIM (BuıldıngInformatıon Management) gibi konularda öğrencileri yetkin kılmak bu dersin ana amaçlarındandır. |
|
MİM648 – YIĞMA YAPILAR (3+0) 7.5 AKTS |
Bu dersin amacı yığma yapıların, özellikle tarihi binaların, yapısal biçimleniş ve davranışının anlaşılması, bu yapılarda karşılaşılan hasarların teşhisi ve korumaya yönelik strüktürel müdahale yöntemlerini anlatmaktır. Ders kapsamını; yığma yapıya etkiyen yükler, davranış tanımı, yığma yapı malzemeleri, taşıyıcı elemanlar, taşıyıcı elemanların örgü sistemi ve biçimlenişinin yapı davranışındaki önemi, yığma yapı hasarları ve hasar teşhis yöntemleri, geleneksel yapım tekniklerinin hasar teşhisindeki önemi, yapısal hasarların yorumlanması ve müdahale yöntemleri konuları oluşturmaktadır. |
|
MİM649 YAPILARIN HASAR ANALİZİ (3+0) 7.5 AKTS |
Bu dersin amacı kullanılmakta olan yapılarda zaman ve çevre etkileri altında eskime nedenlerinin incelenmesi ve koruma önlemlerinin ve bu amaçla kullanılacak malzemelerin öğretilmesidir. Yapıda tasarımdan, uygulamadan, çevreden ve kullanılmadan ileri gelen bozulmalar, bozulma ve hasarların araştırılması, yapı elemanında ısı, nem ve suyun hareketleri, yapıda hidrolojik bilanço, bilançonun değiştirilmesi olanakları, hasarsız yapı için bozulmaları önleme ilkeleri, hasar olan yapılarda bozucu etkilerin önlenmesi ve sağlamlaştırma yöntemleri ve kullanılan malzemeler bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
|
MİM650 GELENEKSEL YAPI MALZEMELERİNDE HASARLAR (3+0) 7.5 AKTS |
|
Bu ders genel olarak, geleneksel mimaride kullanılan ahşap, taş, toprak, metal esaslı yapı malzemelerinin tanıtılması ile bu malzemelerin kullanıldığı yerler ve maruz kaldıkları bozulmaların, korunmalarında ve onarımlarında kullanılabilecek tekniklerin anlatılmasını amaçlamaktadır. Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme türleri ve yapı içinde kullanıldıkları yerler, taş esaslı malzeme türlerinin anlatılması, tortul taşlar, kalkerler, marnli taşlar, travertenler, taş esaslı malzeme türlerinin anlatılması, magmatik taşlar, granitler, trakitler, andezit ve dasitler, bazaltlar, mermerler, taş esaslı malzemelerde bozulma faktörleri, koruma ve onarım yöntemleri, toprak esaslı malzeme türleri: kerpiç, tuğla, çini vb., toprak esaslı malzemelerde bozulma faktörleri, koruma ve onarım yöntemleri, ahşap esaslı malzemelerin tanıtılması, fiziksel ve kimyasal özellikleri, ahşap esaslı malzemelere zarar veren faktörler, fiziksel bozulmalar, kimyasal bozulmalar, biyolojik bozulmalar, ahşap malzemenin korunması: bünyesel koruma, kimyasal koruma, metal malzemelerin: demir, bakir, kurşun, çinko, kalay vb. Metal malzemelerde koruma ve restorasyon, bağlayıcı malzeme ve harçlar ders kapsamında işlenecektir |
|
MİM651- BİNA BİLGİ MODELLEME SİSTEMİ (3+0) 7.5 AKTS |
|
Bina Bilgi Modelleme (BBM veya BIM) grafik veya grafik olmayan bina ile ilgili veriden bir model meydana getirerek, bu modelin farklı disiplinlerden katılımcılar tarafından ortak kullanımını sağlayan bir çalışma biçimidir. Çok yönlü kullanılabilen veri yapısı sayesinde Bina Bilgi Modeli projenin planlaması ve uygulaması için bir öngörü sunabilmekte ve proje ile ilgili risklerin azaltılmasına yardımcı olmaktadır. Bu ders, yapı tasarımı, uygulaması ve hatta işletiminde yeni olanaklar sağlayan BIM’in temel bileşenleri, çalışma prensipleri ve desteklediği teknolojileri içine alacak şekilde inceleyecektir. Bunu yaparken BIM’in özellikle proje planlaması ile yönetimini kolaylaştıran ve proje katılımcıları arasında etkili iletişim imkanı veren özellikleri üzerinde yoğunlaşacaktır. |
|
MİM652 – PROJE YÖNETİMİ (3+0) 7.5 AKTS |
Bu ders başarılı proje yönetimi için gerekli faktörleri tartışır. Konular proje yönetimi kavramlarını, gereksinim tanımlanmasını, proje yöneticisi, takımlar, proje organizasyonu, proje iletişimi, proje planlama, programlama, kontrol ve ilişkili maliyetleri içerir. Proje yönetimi için yazılım araçları dersin entegre bir parçası olacaktır. |
|
|
MİMARLIK TARİHİ ve RESTORASYON |
|
MİM657 RESTORASYONDA MODERN TEKNOLOJİLER (3+0) 7.5 AKTS |
Tarihi yapılar ve önemi, tarihi yapılarda hasar tespitinin amacı ve kapsamı, hasar tespitinin tarihi yapıları korumadaki rolü, tarihi yapıların değerinin ve korunmasının önemi, hasar tespiti çalışmalarında ilk aşamalar ve belgeleme yöntemleri, görsel incelemenin önemi, fotoğraflama ve video ile belgeleme, çizim ve haritalama teknikleri gibi öğrencilere hasar tespiti sürecinin nasıl başlatılacağı ve yapılan çalışmaların nasıl belgeleneceği konusunda detaylı bilgi sağlar |
|
MİM660 – RESTORASYONDA BELGELEME YÖNTEMLERİ (3+0) 7.5 AKTS |
Rölöve ölçüm tekniği becerisi edinme Rölöve çizim tekniği becerisi Yapıyı analiz edebilme yeteneği Fotoğrafın temel tekniği Mimari fotoğraf tekniği Fotoğraftan çizimde yararlanma Ölçüm aletlerini kullanabilme becerisi kazandırmayı amaçlar. Rölöve ölçüm tekniği becerisi edinme Rölöve çizim tekniği becerisi Yapıyı analiz edebilme yeteneği Fotoğrafın temel tekniği Mimari fotoğraf tekniği Fotoğraftan çizimde yararlanma Ölçüm aletlerini kullanabilme becerisi |
|
MİM661 – RESTORASYON PROJESİ II (2+2) 7.5 AKTS |
Bu dersin amacı, anıtsal nitelikte tarihi bir yapıyı ele alarak, bu yapıda rölöve öncesi hazırlık aşamalarının tanımlanması, geleneksel ve ileri rölöve alma teknikleri ve rölöve projesi hazırlama yeteneği kazandırılır. Bir sonraki aşamada ise restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanmasına dönük bilgi yöntem ve teknikler kazandırılır. |
|
MİM662 -TARİHİ KENT MERKEZLERİNDE YENİLEME (3+0+0) 7.5 AKTS |
Bu dersin amacı tarihi kent merkezlerinde dönüşüm problematiğinin tanımlanması ve olası çözüm önerileri hakkında tartışma ortamının sağlanmasıdır. Bu dersin kapsamını, tarihi kent merkezlerinin dönüşümü, yaşanan güncel problemler, yoksulluk, terk edilme, işlevine aykırı kullanımlar, güncel planlama yaklaşımları, tarihi kent merkezlerinde turizm odaklı yenileme uygulamaları, uygulamada karşılaşılan güçlükler, katılım, yasal ve kurumsal yapı, ekonomik araçlar oluşturmaktadır. |
|
MİM663 -GELENEKSEL MALZEME VE YAPIM YÖNTEMLERİ 2 (3+0) 7.5 AKTS |
Bu dersin amacı tarihi yapılarda kullanılan yapı malzemelerinin ve yapım sistemlerinin örnekler üzerinde tanıtılmasıdır. Tarihi yapıların üretiminde kullanılan taş, tuğla, kerpiç, ahşap, harç, sıva, cam gibi malzemelerin türleri, fiziksel ve kimyasal özellikleri, üretim yöntemleri ve geleneksel yapım tekniklerinin örneklerle tanıtılması hedeflenmektedir. Bu dersin içeriğini yığma yapım tekniği, ahşap yığma, kâgir (taş, kerpiç, tuğla) yığma, yarı kagir yapım tekniği, ahşap karkas sistemler, temel, duvar, ayak ve sütun, döşeme, atkı ve kemer, konsol, örtü elemanları (dam, tonoz, kubbe), geçiş elemanları (tromp, Türk üçgeni, pandantif, stalaktit), minare ve diğer mimari elemanların (kapı, pencere, merdiven, mihrap, niş ve bölümler) malzeme, biçim ve bileşenleri oluşturmaktadır. |
|
MİM664 – TARİHİ TÜRK TİCARET YAPILARI (3+0) 7.5 AKTS |
Bu ders kapsamında tarihi ve kültürel mirasımız içerisinde önemli bir yer tutan ticaret yapılarının tarihsel süreç ve plan tipolojileri kapsamında irdelenmesi amaçlanmaktadır. Bu dersin kapsamını bedesten, arasta, çarşı, han, dükkân kavramlarının tanımlanması, plan tipolojileri, kent formu üzerine etkileri konuları oluşturmaktadır. |
|
MİM665 – RESTORASYONDA YAPISAL SORUNLAR(3+0) 7.5 AKTS |
Restorasyon konusunda önemli olan yapı strüktürünün davranışını anlamak, strüktürde oluşan hasarların giderilebilmesi için gerekli teknolojiyi kullanıma sunmak amacıyla gerekli bilgilerin verilmesi. Yapı strüktürünün tanımı ve türleri/Geleneksel strüktür,çağdaş strüktür hakkında genel bilgiler,strüktür bozuklukları ve nedenleri/Strüktürü bozulmuş yapılarda gerilme ve deformasyon ölçmeleri ve ölçme aletleri hakkında genel bilgiler/strüktürün askıya alınması(iskeleler ve destekleme işlemleri hakkında genel bilgiler)/Üst yapı strüktürünün takviyesi hakkında genel bilgiler/Alt yapı (temellerin)takviyesi hakkında genel bilgiler. |
|
MİM666–CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARLIĞI (3+0) 7.5 AKTS |
İkinci meşrutiyet’ten günümüze Türk mimarlığına ait dönüm noktaları vurguladıktan sonra, 1908-1949 yıllarını kapsayan zaman dilimi ve bunun uzantıları üzerinde yoğunlaşma. Cumhuriyet’in kurulmasıyla başlayan modernleşme ve ulus devlete dönüşme sürecinde mimarlığın üstlendiği rol, örnekler ve döneme ait metinlerin incelenmesi. |
|
MİM667–KORUMA KAVRAMI VE RESTORASYON İLKELERİ (3+0) 7.5 AKTS |
Restorasyonun amaçları, tarihsel gelişimi ve korunması gereken değerler ve saptanmasındaki temel ilkelerin aktarılması. Restorasyon anlayışının evrimi ve 19. yüzyıl kuramları İle çağdaş bilimsel kuramlar ve koruma ile ilgili kurumlar, kuruluşların bir bütün olarak çevre ve sit koruma bazında değerlendirilmesi. Türkiye’de tarihsel çevreyi oluşturan mimari mirasın kronolojik değerlendirilmesi. Korunması gerekli kültürel ve doğal değerlerin sınıflandırılması. Koruma ve restorasyonun uygulama terminolojisi ve yöntemleri. Anıt Kavramı, Anıt ve Yapı Grupları. Anıtları Tehdit Eden Etkenler, Tarihsel Merkez ve Kent Ölçeğindeki Mevcut Mekansal Değerlere Müdahalenin İlkeleri ve Yöntemleri. Ülkemizin Sorunları, Kuram ve Uygulama Bağlantısı. Çevremizde bulunan kültürel varlıklar için alınabilecek önlemler. Kültürel varlıklara karşı bilinçlenme |
|
MİM668 – TARİHİ YAPILARDA BOZULMA NEDENLERİ (3+0) 7.5 AKTS |
Bu ders kapsamında anıtlarda sosyal, ekonomik, fiziksel ve çevresel nedenlere bağlı olarak bozulmalar incelenmektedir. Bu kapsamında bozulma nedenleri iç ve dış nedenler olarak ayrılmaktadır. İç nedenler; zemin yapısı, strüktürel hatalar, kötü işçilik ve malzeme kullanımı, dış nedenler ise; uzun süreli doğal etkiler ve insanların verdiği zararlar olarak ayrılmaktadır. Bu bozulmalar alt başlıklarına ayrılarak, detaylandırılıp görsel örneklerle anlatılmaktır. |
|
MİM671 – YEREL MİMARLIK (3+0) 7.5 AKTS |
Geleneksel ve yöresel mimarlığın tanımı, oluşum süreci ve tarihsel gelişimi, geleneksel mimarinin oluşumuna etki eden doğal etkenler, malzeme ve yapısal etkenler, ekonomik yapı, aile yapısı, kültürel yapı, gelenekler, inançlar ve din, sosyokültürel etkenler ve yaşam biçimleri dersin içeriğini teşkil eder. |
|
MİM672 – MİMARLIKTA KÜLTÜREL MİRAS YÖNETİMİ (3+0) 7.5 AKTS |
Kültürel miras kapsamındaki kaynakların araştırılması, korunması, tanıtımı ve yönetilmesi; uluslararası ve ulusal kurumlar, bu kaynakların yönetimini etkileyen konuyla ilgili kanunlar ve kararlar; kültürel miras tanımlanması ve yönetimi ile ilgili kuramsal ve yöntemsel yaklaşımlar; kültürel miras ile kültür ekonomisi-endüstrisi ilişkisi üzerinde durularak arkeolojik ve kentsel sit alanları, ören yerleri, buralardaki etkinlikler, ziyaretçi karşılama merkezleri, ziyaretçi güzergahları, bilgilendirme, müzeler, sergiler, mimari mirasın yeni işlevlendirilmesi konuları işlenir. |
|
MİM673 – 20.yy MİMARLARI VE AKIMLARI (3+0) 7.5 AKTS |
|
Modernliğin Rönesans ve Aydınlanma dönemine dayanan kültürel temellerive tanımları. Modernlik projesine seçkinci yanıt: Art Nouveau. Modernlik ve Avangardlık: De Stijl, Ekspresyonizm, Fütürizm ve Konstrüktivizm. Bauhaus’un idealizmi ve gerçekçiliği. Biçim ve işlev kavramlarının sorgulanması. Modern mimalığın ilk ustaları. CIAM kongreleri. Mimarlık ve toplumsal sorumluluk. Modernliğin kent ölçeğine taşınması. Ilımlı arayış: Art Deco. Modernliğin karanlık yüzü: Totalitermimarlık. 1950 ve 60’larda Modernizm: Uluslar arası Üslup. Tarihi çevre duyarlılığıveModernizm’e ilk tepkiler. Postmodernizm, anlam ve biçimsel zenginleşme. Pop Art’tan ticari rüküşlüğe. YeniHistorisizm. Avrupa Postmodernizm’i. İnşa edilen felsefe: Dekonstrüktivizm. |
|
KENTSEL TASARIM – ŞEHİRCİLİK |
|
MİM680 – KAMUSAL MEKÂN TASARIMI (3+0) 7.5 AKTS |
Bu dersin amacı kamusal mekânın programlanması ve düzenlenmesine yönelik ilke ve aşamaların tanımlanması ve tasarım yeteneğinin kazandırılmasıdır. Dersin kapsamını kamusal alanın sembolik ve fiziksel tanımı, temel nitelikleri, kamusal alanın kronolojik gelişimi, Avrupa örnekler kullanım ve işlevlerine göre kamusal alanlar, kamusal alan dinamikleri, kamusal alan kent ilişkisi, bu ilişkide bütünleşmenin nedenler, sokak, cadde ve meydanlar, kamusal alandaki değişimler, kentsel proje aracı olarak kamusal alanlar, kamusal alan projelerinde analizden tasarıma gerçekleşen aşamalar oluşturmaktadır. |
|
MİM681 -KENTSEL KORUMA VE YENİLEME (3+0) 7.5 AKTS |
Bu ders kapsamında, tarihi kentlerimizdeki kültür ve tabiat varlıklarının korunması, geliştirilmesi, yaşatılması ve gelecek kuşaklar içinde miras olarak aktarılması için kuramsal bilgi birikimi ve planlama ilkelerinin aktarılması amaçlanmaktadır. Bu dersin kapsamını, koruma tarihçesi, kentsel gelişme, kentsel eskime, kentsel koruma, korunacak eser, anıtsal ve sivil mimari, kültürel miras ve sit kavramları, koruma amaçlı planlama; korumaya ilişkin yasal çerçeve, koruma-yenileme ekonomisi kavramları oluşturmaktadır. |
|
MİM682 – KENTSEL KORUMA VE YENİLEME PROJESİ (2+2) 7.5 AKTS |
Bu dersin amacı, ders kapsamında belirlenecek kentsel bir bölgede işlevini yitirme veya terk edilme, ekonomik eskime, sağlıksız yaşam çevreleri gibi bozulmalar içeren tarihsel çevrelerde koruma sorunlarının tartışılması ve çözüm önerilerinin geliştirilmesi ve koruma-yenileme modellerinin tanımlanmasıdır. Bu dersin kapsamı, kentsel koruma, koruma amaçlı imar planı yapımı ve uygulaması, tarihsel çevreyi koruma yöntemleri, sağlıklaştırma, işlev değişikliği, planlama ve uygulama aşamasında kullanıcı katılımı, eğitim, planlama sürecinde alınacak önlemler, uygulama sorunları, yasal çerçeve, finansman modelleri oluşturmaktadır. Uygulama aşamasında tarihi dokuda analizler, araştırma, saptama-belgeleme, kentsel rölöve ve tipoloji çalışmalarının yapılması ve tarihi çevrede koruma projesi hazırlanmasıdır. |
|
MİM683 -KENTSEL TASARIM PROJESİ – 2 (2+2) 7.5 AKTS |
Bu ders kapsamında, örneklem olarak seçilen bir alan ve çevresinde analiz süreçlerinin gerçekleştirilerek farklı alternatiflerde kentsel tasarım projesinin üretilmesi amaçlanmaktadır. Bu dersin içeriğini iklim, yönlenme, yüzey formları, yapısal yoğunluklar ve yapılaşma katsayıları, arazi kullanım yoğunluğu, ihtiyaç programı, işlev, biçim, strüktür, mekan kurgusu ilkeleri; doğal ve yapay çevre koşullarının tasarım probleminin çözümüne yönelik analizi; mekan oluşturma ve imaj-anlam-yaşam senaryosu ilişkileri; mimari ürünün oluşmasında standartlar ve yasal koşullar, kentsel doku ve mimari özellikleri oluşturmaktadır. |
|
MİM684 -KENTSEL DÖNÜŞÜM STRATEJİLERİ (3+0) 7.5 AKTS |
Bu dersin amacı kent içerisinde sanayi, konut, tarihi merkez, geleneksel dokular gibi farklı bölgeleri için kentsel dönüşüm projeleri için problem tespiti, analizi ve uygulama yöntemleri seçimi hakkında bilgi aktarılması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda yeniden geliştirme, yeniden canlandırmada, sağlıklaştırma, soylulaştırma, slum temizleme eylemlerinde uygulanan yöntemlerin örnekler üzerinden değerlendirilmesi hedeflenmektedir. |
|
MİM685 – KENTSEL DOKU VE YAPI TİPOLOJİLERİ ANALİZİ(3+0) 7.5 AKTS |
Bu dersin amacı doku kavramı ve bileşenlerinin tanıtılması, coğrafya, kültür, işlev, mülkiyet ilişkileri bağlamında kentsel dokuların tanımlanması ve planlama ilişkilerinin kurulmasıdır. |
Kent, Kentsel Doku, yapı tipolojileri kavramlarını tanımaları ve bunlara ilişkin analiz ve değerlendirme yetilerini geliştirilmesi ve uzmanlık derslerine bilimsel temel oluşturması hedeflenmektedir. |
|
MİM686 – GAYRİMENKUL DEĞERLENDİRME ESASLARI (3+0) 7.5 AKTS |
Tarımsal kıymet takdiri yöntemleri, ürün maliyeti ve net gelir kavramları, kapitalizasyon oranı, arazi değerinin hesaplanması, kamulaştırma kanunu ve bilirkişilik konularında bilgiler vermek, öğrencilere bilirkişi raporu yazma becerisi kazandırmaktır. Taşınmaz Değerlemenin Tanımı, Amacı ve Kapsamı, Taşınmaz Değerlemede Arsa-Arazi Ayrımı (Arsa-arazi ayrımı ile ilgili kavramlar, Mevzuat ve içtihatlar), Arsa değerleme (Emsal arsa seçimi, Arsa değerleme Raporu), İrtifak Hakkı ve Kısmi Kamulaştırma (İrtifak hakkı, Kısmi kamulaştırma). |
MİM687 – KENTSEL TASARIM TEORİSİ (3+0) 7.5 AKTS |
Bu dersin amacı, kentsel tasarım kavramı ve bileşenleri, çevresel ve görsel analiz teknikleri kentsel tasarım üzerine farklı kuram ve kavramların karşılaştırılması ve tartışılması ve mekân kurgusu ve prensiplerinin tanımlanmasıdır. Bu dersin kapsamını kentsel tasarım kavramının tanımlanması, planlama ve tasarım ilişkisi, tasarım olgusunun yapısı, tasarım yöntem ve kuramı, tasarım süreci, farklı tasarım yöntemleri, kentsel tasarım süreci ve öğeleri, kentsel tasarım ve planlamada anlatım teknikleri, imge-mekân analizi oluşturmaktadır.
|
|
|
|
|
|
|
|
|